Välkommen hit.

Detta handlar om vårt husbilsliv, våra resor

samt mina tankar och funderingar.

Vi har lata dar och tar det lugnt.

Mest mulet i dag

Mulen morgon och ingen sol, 15 plus och det blev inte så mycket varmare.

Här håller dom på med något slags arbete längs med klippväggen.

Havet låg lugnt denna nästan helt vindstilla morgon.

Detta hus ligger vid strandpromenaden ute på en klippa med fri sikt ut över havet.

Zacko, stranden och Calpeklippan.

Del av en staty vid rondellen vid Mercadona och Consum.

Det var mulet det mesta av dagen och inte så varmt så vi satt inne och läste och det blev en del tid vid datorn också. Lite senare på eftermiddagen så tittade solen fram lite men någon värme blev det inte.

En stund efter 6 så var det dag för mig att gå och lämna Zacko till hans ”jour passare”. Han hoppade så glatt in i deras husbil och hälsade på dom. Sedan så stängde jag dörren och gick. Beställde taxi och den kom efter ett par minuter. Det var alltså dags för ett nytt besök på vc. Vi skulle vara där klockan 7 och nu på något som hette ”urgencias” och det låg en våning ner och taxin körde oss ner dit.

Vi gick in och anmälde oss vid disken och fick sedan sitta ner och vänta. Under tiden så kom det dit några som hade varit i samma väntrum som oss i förgår. I dag så kom vi in strax innan sju och det kändes bra. Såret blev rengjort och omlagt, det vätskar sig en del. Fick en ny tid till på lördag och då ska vi vara på samma ställe och på förmiddagen. Så skönt att slippa kvällstid.

Så blev det taxi tillbaka, börjar kunna det här nu. Hämtade Zacko och han hade mest sovit. Han har börjat vänja sig vid att vara hos sina ”jour passare”. Skönt att vara hemma igen redan halvåtta.

Gjorde varsin varm macka med skinka, ost och stekt ägg. Lättlagat och gott. Vi blev mätta och rätt så trötta så vi satt mest och lyssnade på radio och kollade lite på nätet.

Vädret ska tydligen bli mulet och en del svalare i morgon.

Min födelsedag

Idag har jag fyllt 70 år och det är jag mycket glad för. Tänk att ännu ett år har lagts till alla dom övriga. Det är härligt att få bli äldre när man är hyfsat frisk och pigg och fortfarande är glad och nyfiken på vad livet har erbjuda nästa dag.

För övrigt så har denna dag varit nästan likadan som dom flesta andra dagar.

Började med en promenad runt Saltsjön. Vädret var soligt och varmt, 17 plus i skuggan och minst 24 i solen. Först var det ingen vind men det började fläkta lite smått lite senare.

Det är en ny ställplats/campingplats på gång och efter vad jag har hört så ska det rymmas 160 husbilar här.

Det står husbilar parkerade lite överallt.

Här är jag på andra sidan om Calpeklippan.

Här finns också denna fint utsmyckade rondell.

Utsikt över Saltsjön bort mot Mercadona.

Finns en del flamingos som verkar trivas bra här.

På min väg hemåt, när jag hade gått förbi turistinfo, så stod det en välbekant figur på trottoaren en bit framför mig. Det blev stora varma kramen, var länge sedan vi träffades. Gick sedan till deras husbil, som stod en liten bit bort för att hälsa på frun i bilen. Kram igen och det var bara så roligt att träffas igen. Senare på eftermiddagen så kom dom till ställplatsen och pratade en stund. Dom ville ju träffa Hasse också.

Jag fortsatte min promenad hemåt och tog en sväng om Tyska bageriet och köpte frallor. Kom hem sent i dag. Sen så gick Hasse till Mercadona för att köpa apelsiner. Nu hade en husbilsvän fått en plats här och han och hans lilla vovve kom hit och pratade en stund. Sen ringde Hasse och jag fick gå bort där stenarna börjar för att hjälpa till att bära hem 6 kilo apelsiner. Går inte att ha så mycket på rollatorn när man ska ta sig fram över stenarna.

Sedan så tog det inte så lång stund förrän vi hörde någon utanför som sa ”knack, knack”. Vi satt just då inne. Gick ut och då var det dom där trevliga gotlänningarna som vi träffade för första gången för en hel del år sedan. Var bara så roligt att träffa dom igen. Dom hade en liten ny vovve nu, en litet blyg Cocker Pu, som var så söt. Hälsade mycket försiktigt på Zacko.

Det blev sent kaffe i dag men va gjorde det. Sedan så gick eftermiddagen fort och det fanns som vanligt en del göromål som skulle bli gjorda. Vädret blev mulet och vinden började friska i och det blev lite kallt. Dags att flytta in i husbilen vilket dom flesta andra också gjorde.

I kväll så blev det en bit helstekt kalkonfilé med kokt potatis och sås. Köttet är väldigt mört men smakar inte så mycket så det gäller att göra en god sås vilket jag lyckades bra med i dag.

På kvällen fick vi besök av ett trevligt par som kom hit och bjöd på en flaska Cava och jag fick en liten present. Vi satt och pratade ett par timmar och det var verkligen roligt.

När dom gick hem så var det dags för mig att ta ut Zacko på en sista kissetur. Nu var det stjärnklart, vindstilla och milt i luften. Tror det blir en rätt så solig dag i morgon.

3 Kommentarer

Lite av varje

Tog 2 Alvedon i gårkväll och sov rätt bra i natt vilket gjorde att jag kände mig bättre och piggare i dag (en del av dagen i alla fall).

Lite småmulet på morgonen, 15 plus, ingen vind och det var en del sol.

Var lite dimmigt uppe vid toppen av Calpeklippan.

Här håller dom på att öppna och massor av grejor ska flyttas ut på trottoaren utanför affären.

I dag var det inte mycket vågor utan havet låg lugnt och solglittrande.

Det var inte mycket folk heller.

När jag kom hem så tog det inte så lång stund förrän molnen hade försvunnit och det började blåsa lite. Nu var det varmt i solen och lite svalare i skuggan så man fick flytta fram och tillbaka efterhand som man blev varm och kall. Men sen så blev det mulet och det var då ”bara” 19 plus och det kändes faktiskt kallt. Flyttade in redan vid fyratiden.

Eftersom vi skulle till vc i kväll så lagade jag en potatis-purjolökssoppa som vi skulle äta när vi kom hem. Vi skulle vara där klocka 7 och kvart över 6 beställde jag taxi och den kom efter några minuter. Innan hade jag varit och lämnat Zacko till det trevliga paret som skulle passa honom i kväll också. Han blev jätteglad när han kom dit och for runt och hälsade glatt.

Vi satte oss i taxin och efter en stund så var vi framme vid Centro de Salud. Gick till väntrummet och satte oss och väntade och väntade. Kom in strax innan åtta. Verkar som att alla som kommer dit ska vara där vid samma tid och sen verkar det slumpartad i vilken ordning man får komma in. Väl inne i behandlingsrummet så togs ”plåstret” bort. Han tvättade rent och tog bort några stygn men inte alla. Det hade uppstått en liten svullnad på ett par centimeter och där kunde han inte ta bort några stygn. Blev nytt ”plåster” och så ska vi på återbesök på torsdag och även då ska vi vara där på kvällen. Då ska vi till något som heter ”Cura urgencias” och det betyder enligt goggles översättning ”akut botemedel”. Bara vänta och se vad som händer. Men för övrigt så känner Hasse sig bättre och promenerar flera små rundor varje dag.

Vi var sist ut i kväll igen från vc. Ringde efter taxi och den kom nästan omedelbart. Chauffören lyfte in rollatorn och vi satte oss in i bilen. När jag ska säga vart vi ska så talade killen om för oss vart vi skulle. Blev vi förvånade eller? Det visade sig vara samma kille som hade kört dit oss.

Gick först och hämtade Zacko som blev jätteglad när jag kom. Han hade uppfört sig bra och mest legat vid dörren och sovit lite och samtidigt haft koll på vad som hände utanför. Vi är så glada och tacksamma för att Zacko har sluppit att vara ensam dessa timmar vi har varit borta.

Hemma igen så värmde jag soppan och den smakade jättegott, var rätt så hungrig.

Så hade vi problem med internet som inte vill fungera och jag blev sur. Men efter ett par timmar så fungerade det som vanligt igen och vi kunde lyssna på svensk radio.

I kväll så kände jag mig inte alls så förkyld, nästan ingen snuva och bara lite hosta. Hoppas att det fortsätter så och att jag känner mig riktigt pigg i morgon.

Centro de Salud 2 gånger i dag

Sov rätt så dåligt i natt, en del hosta och nästäppa bar skulden till det. Strax efter åtta gick jag och Zacko ner till strandpromenaden. Vädret var lite mulet, 15 plus och ingen vind.

Här är en del av stranden som jag kom ner till först i dag. Där finns vid lågvatten en liten badstrand.

I dag så var det nästan folktomt, bara ett fåtal människor var ute gick och flera av dom hade med sig hund. Inte denna kille för han ville nog få sällskap av något ätbart från havet.

Mimosan blommar för fullt och det lyser underbart gult.

På hemvägen gick jag även i dag till Tyska bageriet och köpte frallor.

Strax efter tio så gick jag och lämnade Zacko till husbilsvänner som skulle passa honom när vi åkte till vårdcentralen. Gick sen bort till receptionen och satt oss att vänta på taxin. Den skulle vara här halv elva men kom en kvart senare. Tog sen inte så lång stund att komma till Centro Salud (vårdcentralen).

Här gick vi in. Tog en kölapp och inväntade vår tur vilket inte tog så lång stund. Lämnade papperna till damen bakom disken. Hon tittade på dom och på mig och sa något obegripligt på spanska samtidigt som hon pekade mot ett bord bredvid där det tydligen skulle finnas en tolk. Hon fanns inte på plats just då. Jag tog en ny kölapp och sen så kom tolken som jag lämnade över papperna till. Hon tittade på dom och undrade vilket nummer jag hade. När vårt nummer kom upp efter ytterligare en tids väntan så stod hon där för att hjälpa oss. Och det var bra för det var rätt så krångligt. En massa papper som skulle fyllas i, adress i Sverige och adress i Calpe men allt löste sig med hjälp av tolken. Sen så fick Hasse ett kort som är en värdehandling här, ett pensionärsbevis. Till sist så fick vi en tid till i kväll halvåtta. Tycker att dom har märkliga tider här.

Sen så skulle vi få tag på en taxi för att åka hem igen. Stoppade en kille som tog reda på telefonnummer till taxibolag och skulle just ringa efter en bil när jag fick kontakt med en taxi som körde förbi. Han viftade till oss att han skulle komma om en minut vilket han också gjorde. Efter en kort stund så var vi hemma igen.

Jag gick och hämtade Zacko som så klart var överlyckligt över att jag hade hittat honom igen. Det hade gått så bra talade dom om för mig. När jag sa att vi skulle iväg i kväll igen så erbjöd dom sig med en gång att passa honom då också. Vilka underbart snälla människor det finns.

Molnen hade försvunnit under förmiddagen och det var helt molnfritt och varmt i solen. Började som vanligt blåsa lite på eftermiddagen och det var lite svalt i vinden.

Vid halvsju så gick jag och lämnade Zacko och Hasse gick till receptionen där värden ringde efter en taxi till oss. Vi var ute i god tid för vi ville inte komma försent. Taxin kom efter en liten stund och vid sju var vi vid vc. Gick in och satte oss utanför rum 3. Väntade och väntade. Det var många före oss. Strax innan 8 kom vi in och sköterskan plockade bort 10 stygn av 24. Då var klockan 8 och hon slutade för dagen. Fick en ny tid till i morgon kväll klockan 7.

Sedan höll vi på att bli innestängda när dom drog för gallret utanför ingången. Vi var tydligen dom sista som gick ut därifrån. Så skulle vi ha tag på en taxi för att komma hem igen. Hade fått ett visitkort av chauffören som körde hem oss tidigare i dag och det numret ringde jag. Sa på engelska att jag önskade en taxi till Centro de Salud. 5 minuter sa en röst på engelska. Var det så enkelt tänkte jag och tittade förvånat på telefonen. Taxin var på plats väldigt snart och sedan så var vi strax hemma igen. Gick och hämtade Zacko och han hade uppfört sig fint.

Nu var vi faktiskt lite hungriga så jag fixade till varsin varm macka med ost, skinka och stekt ägg. Smakade gott, vi gillar ju varma mackor.

Vi var nu rätt så trötta och det var skönt att bara sitta och lyssna på radion och surfa runt lite. Blir en Alvedon till sängdags i kväll också hoppas att jag slipper snuva och hosta i natt.

Mera sol idag

Var lite höga skyar på morgonen men dom skymde inte solen. Gick inte iväg förrän strax efter nio i dag (hade sovmorgon) och då var det 15 plus i skuggan och i solen 22-25 grader och ingen vind i stort sett. En underbar söndagsmorgon.

Gick ju ner till strandpromenaden och här är ytterligare en bild av mitt favoritmotiv när jag är i Calp.

Det var rätt så mycket folk ute och gick här i dag.

Och det var också en del hundar. Här är två som hälsade på Zacko. Han fick också hälsa på en liten 3 månaders valp som var så urgullig. Den var inte stilla så länge att den fastnade på bild.

Här har det samlats en massa vitklädda människor som snart ska börja spela något slags spel med klot och jag inte vet vad det är. Men man måste helt klart ha vita kläder.

En annan del av strandpromenaden där också klippan syns bakom palmerna.

På hemvägen stannade jag vid Deutsche Bäckerai för att köpa frallor (Mercadona och dom andra affärerna har stängt på söndagar). Satte Zacko utanför där jag kunde se honom när jag var inne och handlade. Tog ju inte så lång tid och han stod så fint och väntade på mig. Sen fortsatte vi hemåt i värmen.

På ställplatsen träffade vi några svenskar varav det ena paret skulle köra i dag och det andra paret skulle överta den platsen som blev ledig. Här gäller det att passa på om man vill få en plats.

Satt sedan ute och fikade när vi fick besök. Det var ett annat svensk par som vi hade träffat när vi var på ställplats Cabo de Gata. Kul att träffa dom igen och dom står på den andra ställplatsen en lite bit härifrån.

Det blev omväxlande skugga och sol under dagen när vi satt utanför husbilen. Började som vanligt att blåsa lite mer på eftermiddagen. Läste klart ”Ödets hav” och den var verkligen mycket bra och spännande. Händelserna utspelar sig på 1300-talet och den kvinnosyn som dom hade då verkar ha stannat kvar i en del länder i världen. Ska sedan börja på en bok av Sharon Bolton och den heter ”Offer”.

Vi åt kycklinglår och kokt ris med Thaisås och det smakade bra som vanligt.

Precis när vi hade ätit klart så knackade det på dörren och där utanför stod ställplatsvärden. Han undrade hur dags vi ville att taxin skulle komma i morgon. Vi hade tidigare pratat med honom om att Hasse skulle till vårdcentralen på måndag och att vi ville ha hjälp med att beställa en taxi. Det gjorde han nu och nu så vet vi att taxin väntar halv elva i morgon. Hoppas dom nu tar bort stygnen.

Har haft en förkylning på gång i några dagar och i kväll så bestämde den dig för att bryta ut. Näsan är täppt samtidigt som den rinner, har börjat hosta och det skrapar liksom i halsen. Avskyr att vara förkyld och vem gör inte det! Hoppas att Hasse slipper bli smittad. Stoppar i mig en Alvedon innan jag går och lägger mig så är jag nog bra eller i alla fall bättre i morgon.

Strandpromenad och städning

Inte ett moln på den blå himlen och solen spred sina underbart värmande strålar ner över oss. Det var 14 plus i skuggan och minst 20 – 22 i solen och bara en svag vind.

Så klart så gick vi ner till strandpromenaden denna vackra morgon. Här kan man träna på utegymmet och ha en härlig utsikt.

Vattnet låg spegelblankt och lugnt, lika vackert som jag mindes det.

En massa tång har samlats upp från strandkanten och är på väg att fraktas bort.

På dom morgonöppna kaféerna satt folk och njöt i solen och av utsikten över havet samtidigt som dom drack sitt morgonkaffe och kanske åt något gott till.

Stranden är bred och lång och sköts om dagligen.

När jag skulle vända hemåt så lämnade jag strandpromenaden och gick i längs med gatan i skuggan av dom höga hotellen. På andra sidan gatan finns det en stor grusplan där det har parkerat många husbilar tror det var minst ett 50-tal.

Det finns en förbudsskylt med överkorsad husvagn och husbil men det verkar som att ingen bryr sig om den.

Blev en lång promenad i dag på nästan 2 timmar, tiden liksom bara försvann. När jag kom hem så hade Hasse varit på Mercadona och handlat. Affären ligger inte så långt bort men det är det längsta han har gått sedan han kom hem från sjukhuset. Mycket stort framsteg tycker vi.

Så var det dags att plocka ut det som stod på golvet i lastutrymmet samt ta ut gummimattan som täcker golvet för den var rätt så våt. Det var golvet under den också. Bara att torka upp och sedan så blev det rätt så fort torrt när bägge dörrarna stod öppna och det hade börjat fläkta lite. Mattan la vi utanför på marken i solen där den blev torr efter ett tag. Fick sedan sopa bort gruset från den. Efter några timmar så var golvet och mattan torra och hyfsat rena och det var bara att flytta in grejorna på sina platser igen. Det var skönt att få städat där, det behövdes verkligen.

Vi satte oss sedan ute i solen och kopplade av och läste. På eftermiddagen började det blåsa lite mer och vinden var rätt så sval men eftersom solen fortfarande värmde bra så gjorde det inget. Vid halvsex så började det kännas lite svalare när solen började försvinna ner bakom träden och det blev dags att flytta in.

Gjorde en ”allt i ett” rätt med blandfärs, lök, vitlök och potatis till middag i kväll. Kryddade med lite av varje och det blev jättegott. Blev inte så mycket kvar så jag la resterna i en liten burk och så får det komma med och blandas med sånt som också ligger i små burkar i frysen när det har blivit några stycken.

Ska bli varmt och soligt i morgon också enligt väderprognosen. Hoppas den stämmer.

Körde till favoritplats Calp

Lätt mulen morgon med lite sol, 13 plus och en svag till måttlig vind. Så var det sista promenaden här för denna gången och det blev den vanliga rundan.

Dom här söta små katterna brukar springa bort och gömma sig när vi närmar oss men i dag så låg dom kvar och bara kollade på oss.

Tomas brödbil kom som vanligt vid halvtio och Hasse köpte det vanliga brödet. Vi var klara med allt och körde bort till receptionen för att betala. Kostade för 14 dagar 140 € och jag skulle betala med mitt Mastercard som jag gjorde förra året. I år tog dom inga kort så jag fick betala kontant. Tur vi hade en del euro liggande så det var inga problem men blev lite snopen.

Körde ut till motorvägen AP 7 som är betalväg. Det blev efter några mil dags för att tanka så vi svängde av till en Repsolmack. Nu var det dags för mig att sköta detta och det skulle väl inte innebära några problem, har ju tankat förr när jag hade personbil. Hasse satt ju där för att lösa problem om det skulle uppstå något sådant. Jag öppnade luckan där locket finns som ska tas bort. Satte i nyckeln och vred om och nu så skulle jag ta bort locket men det gick inte hur jag än försökte. Problem med en gång!! Hasse fick komma ut och han fick ju bort det med en gång hur lätt som helst. Lika bra att han tankade också när han i alla fall var där. Men att gå in och betala gick bra. Flyttade sedan husbilen till parkeringen där bakom för det var dags för fika.

Fortsatte sedan ut på motorvägen där det var gles trafik. Hade kört igenom två betalstationer där det fanns manuell betalning och det var inga problem för Hasse att klara av. Nästa gång så skulle vi ta en biljett och det innebar inga problem. Efter en del mil så var det dags att betala och nu fanns det bara automatbetalning och att vända och sträcka sig ut var inget som fungerade för Hasse. Jag fick gå ut och runt bilen till betalningen och jag kände mig som ett frågetecken där jag stod och tittade på den. Biljetten in på rätt håll, ok. Betalkortet in på ett annat ställe på rätt håll, ok. Skulle sedan ta kvitto och nu fick Hasse rycka in och visa var jag skulle trycka någonstans. Kände mig stressad. Bommen gick upp, jag gick och satte mig på min plats och så körde vi ut.

Svängde sedan av mot Calp och körde ner mot stan på vägen som slingrar sig som en stor orm. Kom ner och körde på gatan som går förbi Saltsjön och kom efter en liten stund fram till ställplats Mediterraneo där vi hade bokat en plats.

Körde in och ställplatsvärden kom strax fram och visade oss till vår plats vilket var den sista platsen sedan var här fullt. Sedan läste han av elmätaren och sedan så kunde Hasse koppla in elen. Här ingår i priset 5 KW och sedan så får man betala efter förbrukning. Jag gick med värden för att checka in. Här ville dom ha betalt i förskott så jag betalade för tre veckor. Vill vi åka tidigare så betalas det tillbaka. Här är det gratis Wifi och jag fick en lapp med inloggningsuppgifter.

Här står vi bra och tog ut stolarna för att sitta ute i solen och njuta.

Vår ställplatsgata.

Vädret var varmt och soligt och jag och Zacko gick en sväng i närområdet.

Nu har det tillkommit ytterligare blåmålade cykelbanor och det tycker vi är bra.

Denna klippa ser man nästan var man än befinner sig i charmiga Calp.

Träffade några trevliga svenskar som kom förbi och pratade en stund. Så klart undrade dom hur det var med Hasse och han sa som det var att det blir bättre och bättre dag för dag.

Hemlagat potatismos med fiskpinnar åt vi till middag i kväll. Moset var gott och fiskpinnarna nästan ok men jag kommer inte att köpa det fler gånger.

I morgon ska vi ta itu med att ta ut allt ifrån garaget och se till att det blir torrt där igen. Har nog att göra en stor del av dagen som ska bli solig och varm.

Lite tvätt i dag

Bättre väder i dag. Blåste fortfarande men inte lika mycket. På morgonen var det 15 plus, en del moln men mest sol och det blev varmare under dagen.

Hade bestämt mig för att tvätta i dag och gick med min påse bort till tvättrummet. Ingen ledig maskin (finns två) och ett par påsar på vänt. Satte min påse i ett hörn och gick hem. Räknade med att det skulle ta ca två timmar tills en maskin blev ledig. Två timmar senare gick jag dit och såg att en maskin skulle vara klar om ca en kvart. Gick hem och hämtade läsplattan och satte mig i stolen i tvättrummet och läste. Några minuter innan maskinen var klar så kom damen och sedan så plockade hon ur och så var det min tur. 50 minuter senare var det klart och jag plocka ur den våta tvätten som nu skulle flyttas till torktumlaren, (gillar inte hänga upp tvätt). Men den var blockerad (hade varit det i tre timmar) av någon som inte hade varit och tömt den. Men nu gjorde jag det och la in min tvätt i den, stoppade i 3 € och startade den. 50 minuter senare så hämtade jag min torra tvätt. Bara att placera in där det skulle vara.

Satt ute i solen på eftermiddagen och det var varmt och skönt. Det var mest sol och inte så många moln på himlen. Var lä utanför husbilen men när man kom ut i blåsten så kändes det lite svalt.

Spagetti med fläskfilé i vitlökssås smakade gott till middag i kväll. Enkelt och snabbt att laga. Blev över till en middag till och det åkte in i frysen.

I morgon tänker vi betala för oss här och fortsätta norrut några mil till en favoritplats. Nu hoppas vi på soligt och varmt några dagar.

2 Kommentarer

Vått i garaget

Lika blåsigt i dag som i går och 15 plus. Blev samma promenad i dag som igår, samma medvind och motvind.

Syns på palmerna vilket håll det blåser på.

På förmiddagen så hörde jag en lätt knackning på dörren så jag öppnade för att kolla om det var någon där utanför. Det var det och vi fick besök. Det var ett trevligt par som vi har träffat några gånger bland annat i underbara Smedjebacken på sommaren. Blev lite husbils- och ställplatssnack och det är alltid givande och roligt att utbyta erfarenheter. Kul att träffas och vi ses säkert fler gånger under resans gång.

Under dagen så sprack molntäcket upp och det blev en del sol mellan dom vita molnen som snabbt förflyttade sig däruppe i det blå. Var lite lä utanför husbilen så jag satte fram stolarna. Tog fram dynerna från ”garaget” och kände att dom var våta! Vad hade nu hänt? Jag hängde upp dom på staket utanför för att dom skulle torka i solen och blåsten. Hasse gick till andra sidan husbilen och öppnade dörren där och såg att där var det en del som var vattenindränkt. Blåsten och regnet har just stått på på den sidan och pressat in vatten genom dom springer som finns. Blir att plocka ut allt för att torka upp men det blir inte här utan när vi kommer till nästa ställe där vi ska stå några veckor. Jag satte mig ändå ute i solen utan någon dyna. Men attan vad jag blev kall om baken och ryggen och det är inte bra. Annars så var det varmt på framsidan som solen lyste på.

Stekte en köttbit och kokte potatis till middag i kväll och till det gjorde jag kantarellsås. Det blev jättegott. Var det sista av dom torkade kantareller som vi köpte i Ludvika i somras.

Sen lyckade jag välta ner ett vinglas från köksbänken som gick sönder när det fick kontakt med golvet. Fick sedan leta glasbitar en stund och trodde jag hade hittat alla. Men det hade jag inte för det blänkte till på mattan några gånger där det låg ytterligare någon liten glasbit. Fick diska av ett annat vinglas och på det så står det Wapnöträffen 2012. En träff som vi saknar, den var mycket trevlig.

Hoppas att blåsten minskar i morgon och det blir soligt och varmt.

Skrivet av: wse113273Kvällskvisten 2017 mars
Blåsigt och besök på vårdcentralen

I natt började det blåsa med kraftiga vindar och husbilen gungade igen. Blev vaggad till söms igen när jag vaknade till. Morgonen fortsatte med blåsigt och mulet väder men inget regn och det var 15 plus men kändes betydligt kallare. Hade medvind när jag gick ut och det kändes nästan som jag flög fram. Annat var det när jag vände för att gå tillbaka, då var det tungt och tog nästan dubbelt så lång tid.

Vi fikade innan vi körde till stan och vc. Det var enorma vattensamlingar som vi fick köra igenom på vägen ut till stora vägen men det gick bra. Framme i stan parkerade vi en bit bort, på samma plats som förra gången vi var här, och så gick vi iväg till vc. Gick in och anmälde oss på något som liknade en expedition. Det var tydligen rätt. Lämnade papperna och sköteskan satte igång med att skriva, vad det verkade som, en lång uppsatts. Ibland så pratade hon på spanska och tittade frågande på oss som satt där som levande frågetecken. Men i alla fall så skulle vi gå till rum 7 och sätta oss där utanför och vänta.

Dit hittade vi och där fanns det ingen som satt och väntade till skillnad utanför dom andra rummen där det var fullt med väntande patienter. Dörren stod lite på glänt och jag gick fram och knackade lite försiktigt på dörren. Mannen som satt där sa något som jag tolkade som att vi snart skulle få komma in. Tog någon minut så hämtade han oss. Lämnade över papperna till honom och han läste igenom dom. Sedan så fick Hasse lägga sig på britsen. Plåstret togs av och stygnen granskades noga. Mannen gick fram till en kalender och räknade hur många dagar det var sedan operationen. Sedan så rengjorde han området med ihopsömnaden och satte på nytt plåster, nu lite mindre. Ska komma tillbaka om 3 – 5 dagar. Efter 3 dagar kanske hälften av stygnen kunde tas bort men efter 5 dagar kunde alla tas bort. Blev rätt så besvikna över att inte stygnen blev borttagna i dag. Körde sedan till Lidl för att fylla på förråden igen. Var faktiskt 5 dagar sedan vi handlade sist. Mötte en svensk husbilsvän som undrade hur det var med Hasse. Jodå, svarade jag, det är väl rätt så hyfsat. Han gör framsteg varje dag.

Handlade klart och nu var kundvagnen rätt så tung att köra. Husbilen stod parkerade en liten bit bort på andra sidan gatan. När jag körde ut från Lidls parkering så gick det knappast att rubba kundvagnen. Nu fick jag reda på varför det satt något rött och runt på ett av hjulen. Det är så att när man kör utanför parkeringen så bromsar den hjulet och så fick jag syn på en skylt som visade att man inte fick köra utanför med vagnen. Jag körde ändå ut den till husbilen på andra sidan gatan med stor möda. Packade ur och slet sen iväg med den till parkeringen där det sen gick lätt att köra tillbaka den till fållan.

Körde tillbaka till campingen och det kändes skönt att komma tillbaka till vår plats och parkera och komma i ordning. Nu var vi rätt så trötta men hade en del att plocka in så det var bara att sätta igång med det. Hade köpt goda kakor med äppelfyllning som vi åt sedan när vi klara med allt.

”En bror att dö för” läste jag klart under eftermiddagen och den var bra och mycket spännande. Men jag gillade inte slutet för det tog liksom inte slut. Kanske kommer det en fortsättning? ”Ödets hav” av Elisabet Nemert står nu på tur att läsas. ”En spännande och inträngande skildring av livet på Gotland under 1300-talet, om livets oförutsägbarhet, om civilkurage och mod och kärlekens helande kraft.”

Jag och Zacko tog sen en tur till stranden. Där har det bildats små sjöar på stranden.

Det blåste mycket, vilket det har gjort hela dagen, och vinden slet och ryckte i palmernas blad.

Ute på havet var det skummande vågor som kastade sig upp över stranden.

Gjorde pannkakor till middag i kväll, vi var jättesugna på det. Vi blev proppmätta och det smakade verkligen gott. Blev några över som kommer att ätas kalla i morgon.

Dagen har varit mycket blåsig men det har varit skönt att slippa regn. Ska visst bli lite sol i morgon och jag hoppas att blåsten slutar.

4 Kommentarer

Regn och blåst

Regnet började i natt vid ettiden och när jag vaknade halvåtta så regnade det också. Om det regnade hela natten vet jag inte för jag sov. Strax efter åtta var jag och Zacko klara för att trotsa regnet och gå ut. Men nu slutade det regna och det var uppehåll någon timme. Vilken tur.

Mycket vatten hade samlats i dom stora håligheterna bredvid asfaltvägen.

Det utlovade regnet började sedan igen och dessutom så började det helt plötsligt blåsa väldigt mycket. Husbilen gungade oavbrutet i några timmar och lite extra i dom kraftiga vindstötarna. Regnet forsade ner som om någon hade öppnat upp molnen fullständigt.

Vid två var det lite uppehåll och Zacko och jag skyndade oss ut. Fy vad det blåste mycket. Efter 10 minuter så återkom regnet och vi hann bli rätt så blöta på bara några minuter.

En timme senare så började man se lite blå himmel mellan molnen. Blåsten avtog en del och husbilen slutade gunga. Och så sprack molntäcket upp och det blev soligt men absolut inte varmt. Dessutom så blev det fullständigt vindstilla. På havet hade det gått ”stora” vågor med skummande brunvita toppar men nu så låg det helt stilla, inte blått utan ljusbrunt.

Vid halvsex så gick Zacko och jag ut på en långsam promenad i närområdet och njöt i solen.

Strimlad kyckling i currysås och kokt ris smakade gott i kväll. Blev kyckling över till en middag till och det åkte in i frysen i en plastburk.

Vi ska till vc i morgon för Hasse har en tid där för nu är det dags att ta bort stygnen. Hoppas inget oförutsett inträffar!

Morgondagen ska visst också bli regnig enligt prognosen.

Lite svalare i dag

Nu blev det varmare i natt och på morgonen var det 16 grader och lite småblåsigt med höga moln som ibland skymde solen. Vinden var sval och det blev inte så varmt utan faktiskt rätt så lagom, omkring 22 plus.

När vi kom hem från promenaden så såg jag att Zacko hade halvt torkad lera på sina tassar och en bit uppåt på benen. Han är rätt så långhårig nu. Det var bara att ta upp honom på bordet ute och börja klippa bort lerklumparna. Fick sedan borsta men en hård borste för att få bort en del på klorna och mellantrampdynorna. Sen fick han gå in.

När det är söndag så kommer Tomas brödbil lite senare. Inköp på gång!

Såhär ser det ut inuti bilen. Finns lite olika bakverk men mest baguetter vilket är det vi brukar köpa och då får vi en liten bulle på köpet.

Blev som vanligt en tur ner till stranden på eftermiddagen.

Det var lite mer vågor i dag och Zacko höll sig en bra bit bort ifrån vattnet.

Den här pojken, i sin kritvita sjömanskostym, blev fotograferad ute på bryggan. Han var så fin.

Satt ute i solen en stor del av dagen och det var behagligt varmt tyckte jag. Zacko låg i mitt knä länge för det blev inte så varmt som igår då han helst låg underbilen.

Sent på eftermiddagen så bestämde jag mig för att Zacko måste bli rejält klippt på tassarna för att slippa få mer lera där. Satte honom på bordet och började raka bort pälsen. Fanns en del torkad lera långt in mellan trampdynorna som jag nu fick bort. Passade på att även raka nosen på honom och resten tar jag nog imorgon. När jag klippte klorna så blev det en miss på ena klon på ena framtassen. Precis när jag klippte så ryckte han till och jag klippte för mycket och det började blöda. Oj vad det blödde mycket vilket det brukar göra när man har klippt för långt in. Tur att det inte gör ont. Trodde det hade slutat när jag släppte in honom men tyvärr så hade det inte gjort det. Bara att sätta igång och torka bort fläckarna.

Stekt fläskfilé i skivor och råstekta potatisklyftor serverades med en kall yoghurtsås. Gjorde såsen på grekiskt naturell yoghurt med citron, olja,vinäger, lite socker, salt, vitpeppar och pressad vitlök. Det blev riktigt gott och passade bra till köttet och potatisen.

Imorgon ska vädret bli sämre enligt väderprognosen med en del regn och svalare.Får väl se i morgon hur det blir.

2 Kommentarer

Våren är på väg

Det har varit svalt dom sista nätterna och det tycker vi är skönt, sover bättre då. Det innebär också att det är lite svalt vid åttatiden, 12 plus, när vi går ut, men det varar inte så länge. Morgonen var solig men det var lite höga skyar högt uppe på himlen, obefintlig vind.

Här hade dom röjt upp sedan jag gick här i går. Har börjat växa där det hade brunnit.

Denna hund kom springande ikapp oss och ägaren kom springande efter. Det var en glad och vänlig vovve som sedan med viss tvekan följde med sin husse.

Det syns att våren är på väg, finns lite gröna skott på dom annars kala grenarna.

Fortsatte till ställplatsen i dag. Där var det morgonlugnt verkade det som men det tog inte lång stund förrän jag träffade morgonpigga klubbkamrater. Stod och skvallrade en stund om vad som hade hänt sedan vi sist träffades. Gick sedan och pratade en stund med ett annat trevligt par som stod i närheten. Sedan var det hög tid att gå tillbaka. Nu hade temperaturen stigit en del och det blev svettigt på hemvägen. Skönt att ta en snabb iskall dusch för att bli avsvalkad.

Sen hände absolut inget under resten av dagen. Satt ute i skuggan och läste och flyttade ut i solen ibland. Gick till stranden med Zacko och där var det lite svalare, kom en svalkande vind ifrån vattnet. Den vinden kom också ibland upp till oss där vi satt utanför husbilen.

Hasse fortsätter att göra små framsteg och idag kunde han gå flera steg utan stöd. Helt fantastiskt tycker jag.

Hade i gårkväll plockat fram räkor från frysen och lagt i kylskåpet. Dom var lagom tinade till kvällen. Gjorde en räkmacka med kokt ägg, sallad, tomat och majonnäs och det smakade jättegott.

Så var det dags för final i Mello och det lyssnade jag på. Var mycket avbrott för internet var lite svajigt just under dom timmarna som det sändes. Försökte titta på SVT-play men det gick inget vidare förrän mot slutet. Omröstningen var väl inte så där spännande och Robin Bengtsson var den som stod som vinnare. En bra låt tycker jag och så kul att han kommer från Västergötland.

Ska bli varmt i morgon också och det är inget som vi är ledsna för.

I dag hittade vi

Och värmen fortsätter fast natten och morgon var lite svalare, 12 plus och ingen vind. Efter morgonens tur gjorde vi husbilen klar för att köra och kom iväg vid 10 tiden. Nu var det dags för oss att hitta vårdcentralen. Som vanligt blev det närmast omväg på en del smågator men vi kom rätt till slut.

Parkerade husbilen i skuggan under träden och det var här vi var i går och parkerade tillfälligt på samma ställe. Då hittade vi inte vc men den gjorde vi idag.

Den låg ca hundra meter bakom oss. Om det inte hade varit för att det kom en mamma med barn ut därifrån hade vi troligtvis missat den.

Vi lämnade en vilt ropande Zacko ensam i husbilen och gick bort till vc och gick in. Hittade en öppen lucka där man skulle anmäla sig och ställde oss i kön. Den kön försvann snabbt när det öppnad ytterligare 2 luckor och det blev strax vår tur. Lämnade EU sjukvårdskortet och papperna till den vänliga damen bakom luckan som inte kunde ett ord engelska men det gick bra ändå. Hon skrev in Hasse och det tog lite tid. Efter en stund räckte hon över ett nytt papper till oss och vi förstod att han hade fått en tid till den 14 mars. Vi trodde att dom skulle ta stygnen med en gång men så var det alltså inte. Men nu har vi i alla fall en tid och hittar hit.

När vi kom tillbaka till husbilen så tyckte vi att det var lika bra att fika innan vi körde tillbaka. Efter fikat så rullade vi iväg tillbaka till campingen och parkerade återigen på vår plats.

Nu var det verkligen hett, 28 plusgrader i skuggan och i solen gick det knappast att vistas i någon längre stund. Zacko och jag gick ner till stranden för där brukar det vara lite svalare och kanske kommer det någon liten vind ibland. Gick vid vattenbrynet och visst kändes det lite svalare där. Zacko gick också när vattenkanten och han tog ett skutt i luften varje gång det kom den liten våg. Han kunde ju bli våt om sina tassar!

Stannade till vid en svensk husbil och pratade en stund. Dom hade en liten toypudeltjej som var jättesöt och Zacko gillade henne skarpt. Men när han blev för närgången så fräste hon till och då gick han och nosade och pinkade en stund för att sedan fortsätta uppvakta henne. Blev en trevlig pratstund och med mycket pudelsnack.

Hemma igen så kändes det skönt att sjunka ner på stolen i skuggan och läsa en stund. Det kom en tysk granne och bjöd oss på varsin strutglass som smakade jättegott i värmen. Sen så började det blåsa en del och det var varma vindar och det kändes skönt. Höll på några timmar och slutade när solen började gå ner.

Smakade gott med matjessill och kokt potatis denna varma kväll. Vid halvåtta var det 20 plus ute och nu började det kännas lite kyligt. Blir lätt så när det har varit så varmt under dagen.

I morgon ska vi göra absolut ingenting mer än njuta av värmen och sitta i skuggan och läsa. Blir väl lite promenader med Zacko förstås.

Skrivet av: wse113273Kvällskvisten 2017 mars
Hittade inte det vi skulle hitta

Lite svalare i natt och på morgonen var det endast 12 plusgrader. Molnfri himmel och bara en svag vind och efter en halvtimme så var det omkring 20 plus. Blev lite kortare promenad i dag för vi skulle köra till en vårdcentral (på spanska heter det Centro de Salud) och sedan till Lidl för lite påfyllning. Är faktiskt en vecka sedan vi handlade sist.

Strax efter nio så körde vi till Los Alcazares och till en adress där det skulle finnas en vc. Navigatorn tog oss fram genom en massa mindre gator och när vi kom fram till adressen så fanns där bara en stor grop i marken! Måste vara gamla uppgifter som jag hade hittat.

Vi hade hört av någon på campingplatsen att det skulle finna en vc i San Javier som ligger på andra hållet när man kommer ut på den stora vägen ifrån campingen. Hasse slog in det på sin navigator och så körde vi dit, är inte så långt. Man skulle se en stor säng och köra efter den. Någon sådan såg inte vi! När vi kom till den stan så blev det åter en massa körande på en massa små gator med många parkerade bilar på båda sidor. Det var marknad på en del gator och det var dit vi skulle enligt ”Agda”. Snurrade runt en bra stund men hittade ingen vc, inte ens en skylt.

Körde istället bort till Lidl och handlade. Hasse och Zacko väntade i och utanför husbilen under tiden som jag letade mig igenom Lidl för att hitta allt som stod på min långa lista. Tog över en timma att bli klar. Satte bara in kylvarorna och lät det andra stå kvar på golvet när vi körde iväg.

Jag hade kollat på Sygic och hittat ytterligare en vc i Los Alcazares så vi körde dit igen. När vi kom fram till adressen så var det absolut inget som liknade en vc överhuvudtaget. Vi var i ett ”vanligt” villa område. I dag hade vi verkligen inget flyt. Vi gav nu upp, orkade inte mer, och körde tillbaka till campingen och parkerade på vår plats.

Är vi dom enda som inte lyckas hitta en Centro de Salud i detta område fast vi verkligen försökte?

Nu hade klockan hunnit bli ett och mitt blodsocker var nere vid fotknölarna. Det var hög tid för kaffe, ägg och fralla. Jag var nästan klar med sista bullhalvan med ost när jag hörde att vi fick besök. Det var ett trevligt par som hade promenerat hit ifrån ställplatsen där dom står. Vi träffas ibland på lite olika platser och det var roligt att träffa dom igen. Pratade en stund innan dom gick tillbaka i värmen.

Ja, nu var det mycket varmt minst 25 plus i skuggan och i solen var det ju åtskilliga grader varmare.

Zacko och jag gick en sväng till stranden och hoppades på lite svalka ifrån vattnet, kanske någon svalkande vind.

Här var det någon som tog sig ett svalkande dopp, ser härligt ut.

Här är in/utfarten och den lilla receptionen.

Nu var det dags för mig att sitta ute och läsa en stund och jag valde att sitta i skuggan, där var det lagom varmt. Efter nån timme flyttade jag ut i solen och där var nu något svalare.

Zacko krafsade runt en stund på sin dyna innan han la sig ner och sov. Jag slumrade också till i stolen en stund och det var behövligt. Hasse hade sträckt ut sig på sängen och jag tror att han också tog sig en liten lur. Han mår för övrigt bättre och orkar mer för varje dag som går.

Hade köpt färdig lasagne i dag och det värmde jag i kväll. Den var jättegod, smakade nästan som hemlagad.

Läste klart ”Kaninjägaren” och den var bra och mycket spännande med ett dramatiskt slut. Började på ”En bror att dö för” av Roslund och Thunberg och inledningen lockar absolut till fortsatt läsning.

I morgon så gör vi ett nytt försök med att hitta en Centro de Salud i Alcazares, har fått en adress av personalen i receptionen.

Värmen fortsätter

Nu är det riktigt sommarvärme här. Det var 20 plus på morgonen soligt och bara en svag vind.

På stranden, strax utanför campingen, så var det två hundar som hälsade på Zacko. Dom nosade på varandra både här och där som hundar brukar göra.

I dag valde jag att gå på träbron som går längs med stranden och vattnet. Här är början ifrån stranden vid campingen.

Men man ser varken strand eller vatten för växtligheten.

Blev en bild på flygplan i dag också.

På ett ställe så finns det en liten avstickare där man har utsikt över vattnet.

Efter en stund så kommer man till stranden och den ser rätt så bedrövlig ut efter vinterns oväder.

Fortsatte på strandpromenaden en bit och kom strax fram till kaféet som höll på att öppna.

Hotellet verkar rätt så öde men det satt en man vid inkörningen till området. Han har nog inte så mycket att göra.

På väg mot parken så hör jag någon som ropar ”Är det inte Zacko”. Jag vänder mig om och där kommer lilla vovven Dennis med sin matte gående. Dom står på ställplatsen och kom hit i går.  Vi går och pratar en stund och utbyter information om gemensamma bekanta och var dom befinner sig. Det var kul att träffas igen. Vid parken så gick dom mot ställplatsen och Zacko och jag gick till vägen som går mellan fälten.

Solen gassade på för fullt och det var verkligen varmt nu, här finns det ingen skugga. Kom ibland en svag svalkande vind men det hjälpte inte så mycket mot värmen. Hemma igen så var det skönt att stå i skuggan en stund och få lite svalka.

Eftermiddagen tillbringades utanför husbilen i solen omväxlande med skugga. I dag så började det inte blåsa på eftermiddagen, var nästan att man saknade det. Gick en sväng till stranden och där var det något svalare. Idag så kom vinden ifrån havet och det var lite små vågor.

I kväll så blev det en varm macka med skinka, smältost, lök och tomat mellan brödskivorna. Ovanpå blev det några skivor bacon och ett stekt ägg. Använder ett bröd som är gjort för detta och det är dessutom kantfritt. Blir väldigt god och spröd stekyta.

I morgon är det dags för att uppsöka en vårdcentral för att ta bort stygnen på Hasse. Hoppas att vi hittar rätt utan problem.

Varmt och soligt

Natten var varm och det var morgonen också, 17 plus. Höga skyar och soligt med en svag vind. Valde den ”vanliga” vägen in mot stan och parken.

Undrar om det här hotellet är lika ödsligt som det har varit för om åren?

Hemma igen så var det dags att ta ut stolarna och lite annat. I dag ska vi sitta ute och njuta i solen hela dagen hade vi tänkt. Trots att det började blåsa rätt så mycket på eftermiddagen var det så varmt att man fick gå in eller uppsöka skugga en stund.

Nu när några husbilar som stod framför oss hade kört så hade jag strand och havsutsikt.

Fick ett trevligt telefonsamtal från en husbilskamrat. Han undrade hur det var med Hasse och jag svarade att det blir bättre för varje dag. Roligt att höra att han själv mådde hyfsat.

Tog en sväng till stranden med Zacko och såg att det var några som badade. Det var inga vågor i dag heller men det blåste en del.

Så var det dags att fylla vatten i tanken vilken numera har blivit min uppgift. Det är inte så långt till närmsta kran men en bit i alla fall. Eftersom jag inte kan bära så tungt så blev det bara en 5 liters plastdunk i varje runda. När jag hade gått 4 vändor så kom Hasse med sin rullator och på den hade han 2 dunkar som jag fyllde. Han körde dom tillbaka och det var ju mycket enklare för mig. Bara att fylla på.

Eftermiddagen gick fort och helt plötsligt var klockan strax innan sex och det var dags för en promenad med Zacko. När jag kom tillbaka så plockade jag in dynorna och fällde ihop stolarna och satte dom på plats.

Hemlagat potatismos med Ikea köttbullar och pulvergräddsås smakade som vanligt gott.

Har varit en härligt varm och solig dag och hoppas att det blir det i morgon också.

Förlängde reseförsäkringen

Vädret denna morgon var det inget fel på trots att det inte var strålande sol. Det var vindstilla, 15 plus och höga skya på himlen.

I dag så var det några flygplan i luften men det var inte så många.

Gick bort till vägen mellan fälten och där är det många som promenerar med sina hundar. Mötte en svensk man som var ute och gick med sin hund. Han bodde på ställplatsen och trivdes bra där. Vi pratade en stund innan vi fortsatte på varsitt håll. Jag gick in mot stan.

Här var det inte mycket trafik. Såg att det fanns en del lediga platser på ställplatsen, och det var kö en stund med husbilar som var på ut därifrån.

På väg hemåt och här ser man början/slutet på flygfältet.

Hemma igen så blev det ett par timmars pyssel. Alltid något som behövs göras även i ett litet hem på hjul.

På eftermiddagen så började det blåsa som vanligt (i alla fall dom sista dagarna). Men det var varma vindar och eftersom det var väldigt varmt i solen, minst 28 plus, och 23 plus i skuggan så kändes det skönt. Ja, det blev rätt mycket sol i dag trots att det var en del höga skyar på himlen.

Så fick vi äntligen ut stolarna och det var så skönt att sitta ute i värmen några timmar.

Zacko och jag tog en tur till stranden och det var inga vågor i dag för det blåste från andra hållet, alltså inifrån land. I dag så såg jag till att hålla mig borta ifrån dom leriga områdena.

Ringde till Folksam under dagen för att förlänga vår reseförsäkring. Vi åkte ju hemifrån 12 september och nu är snart våra 180 försäkrade dagar slut. Förlängde med 50 dagar och det var inte billigt, men det känns tryggare om olyckan skulle vara framme fler gånger. Men om vi kommer hem tidigare så återbetalas det för dom dagar som vi inte har ”använt”.

Hasse gör små framsteg och det går bättre för varje dag. Gäller att skynda långsamt.

Gjorde en omelett med bacon, champinjoner, röd och gul lök. La några tomatskivor och gröna oliver ovanpå. Smakade bra.

Kvällen var varm och vid 10 tiden så var det 20 plusgrader och det var en svag vind. Ska bli soligt i morgon enligt väderprognosen och jag hoppas den stämmer.

Ingen lat dag

Morgonen var lätt mulen men med mest sol, svag vind och 14 plus.

I området finns många långa träbroar som man kan gå/cykla på.

Denna leder ner till havet.

Vattnet glittrar i solen och det är en del av La Manga på andra sidan.

Hit kommer man efter en stund och det är en lång strandpromenad som leder i till stan.

En vy med palmer och där bakom syns vattnet.

Jag vände in på en smått lerig grusväg för att komma till den väg som sedan leder rakt ner mot flygplatsens start/landningsbana och sedan är det inte så långt till campingen.

Brödbilen var sen idag, kom inte förrän strax efter 10 när jag hade kommit hem. Hasse köpte likadant bröd som i går. Sen var det dags för mig att ta smutstvätten och gå till tvättrummet. En maskin var ledig så jag plockade in tvätten i den. Tvättmedel ingår i priset som är 4 €. Mycket lätt att sätta igång.

Stod sen en stund utanför husbilen och pratade med ett svenskt par som vi har träffat en del gånger på olika platser. Dom är väldigt roliga att snacka med. Men nu så kom det en ur personalen förbi och han gillade inte att vi stod med husbilen där vi stod. Han tyckte att vi skulle flytta på oss. Jaha, då fick vi väl göra det.

Och nu står vi här och har inrättat oss i ledet. Det tog en bra stund att flytta eftersom jag får göra en del som jag inte brukar göra och är van vid. Men vi har inte bråttom, det får ta den tid som behövs.

Och så här ser det nu ut utanför min dörr.

På eftermiddagen började det blåsa rätt så mycket och det blev friska vindar. Hade hunnit med att flytta tvätten över till torktumlaren och det kostade 3 €. Några plagg hade torkat dåligt så dom fick hänga ute i blåsten utanför dörren en stund och torkade snabbt.

Nu var jag rätt så trött och tog Zacko och gick ner till vattnet och lyssnade till vågorna en stund. Det är så rogivande.

Båten ligger fridfullt och guppar i vattnet.

På vägen över stranden så lyckades jag trampa ut i mycket lös lera och vid ett tillfälle halkade jag till men tappade inte balansen utan höll mig på fötter. Undrar hur jag hade sett ut om jag hade ramlat där? Under skorna så fanns det ett centimetertjockt lager med lera som när jag gick la sig uppåt runtomkring. Det såg jätteäckligt ut. Jag försökte på olika sätt att bli av med det värsta så det bara blev kvar en del undertill. Hasse var sedan så snäll och gjorde rent dom till mig.

Det var någon som hade lagt en del svenska veckotidningar i tvättrummet och Hasse var och hämtade dom. Trevligt att bläddra och läsa lite i ibland. Sedan så lägger vi tillbaka dom igen och det hamnar nog en läst bok där också.

Ikeas kycklingpytt med stekt ägg blev det till middag i kväll och det var gott som vanligt. Eftersom vi inte hade kvar några rödbetor så provade vi med ättiksgurka och det var väl nästan ok.

I morgon ska det bli mestadels sol och då ska jag bara sitta ute i solen hela dagen och inte göra ett enda dugg mer än nödvändigt.

Det går framåt

Blåsten upphörde helt under natten och morgonen var vindstilla och det syntes lite blått på himlen mellan dom vita molnen. Det var 14 plus men det kändes rätt så kyligt.

Förra vintern så fanns receptionen här men den hade försvunnit i det hårda vädret som har varit här i vinter.

Det har också varit en del bränder här och det ser svart och trist ut på sina ställen.

Jag gick in mot stan och kom efter en stund fram till parken som såg likadan ut som förr om åren.

Gick bort till ställplatsen som ligger närmre affärer och lite annat. Fint ordnat med inrutade platser på asfalt. Utanför så finns det numera en stor inhägnad grusplan där man få parkera mot avgift i väntan på ledig plats med el (om man nu vill ha det). Där får man även parkerar släpkärror och lite annat.

På vägen hem så började det bli lite soligt och det blev snabbt varmare. Jag mötte brödbilen som hade avslutat sin runda på ställplatsen där den tar en tur varje morgon. Hasse hade köpt en baguette och då får man med en liten typ avlång bulle. Brödet är gott.

Sedan så kom en husbilsvän hit och frågade om det var något som vi behövde. Dom skulle köra och handla och om det var något vi behövde så hade dom fixat det till oss.  Vi hade bunkrat upp bra innan vi körde hit så det var inget vi behövde. Men vi uppskattade verkligen att han kom hit och frågade.

Solen tittade fram en stund mitt på dagen och vi njöt i den tillfälliga värmen. Molnen tätnade och efter en stund så var det helmulet och det blev snabbt kallare. Efter en stund så började det falla ett lätt duggregn och det fortsatte från och till under hela eftermiddagen. Det blev lite vått och lerigt här utanför men det är som det är.

Det går framåt för Hasse och han går en liten bit längre för varje dag. Rullatorn har han verkligen nytta av. Han har ont ibland när benet får för mycket belastning och vid vissa rörelser och det är ju inte så konstigt. Men han kämpar verkligen tycker jag. I morgon är det en vecka sedan han blev opererad och egentligen är det helt otroligt att han kan gå så bra och långt som han gör.

Fläskfilé med svartpepparsås och kokt potatis smakade bra i kväll. Såsen, en sån där koka ihop sås, blev verkligen lyckad med mycket smak.

Lyssnade sedan på Mello i kväll. Tittade även lite på SVT Play emellanåt. Hörde inget som jag gillade speciellt. Hänger nog inte riktigt med i musikutvecklingen. Men några av dom låtar som gick direkt till final gillade jag.

I morgon så ska det inte regna och vi hoppas att det blir en del sol så vi kan sitta ute.

Återbesök och resa till Los Alcazares

Nu har vi börjat få riktigt god nattsömn båda två. Vaknar någon gång på natten men somnar om igen med en gång. Det är härligt att vakna och känna sig utvilad och det är något som vi verkligen uppskattar. Zacko sover alltid bra såvida det inte blåser och/eller åskar.

Det blev en lite kortare morgonrunda i dag i det soliga och vackra marsvädret, 12 plus och ingen vind. Mycket skolbarn på väg även där jag gick i dag och det hördes när dom kom dragande med sina små ”dramaten”. Här kallas dom väl något annat eftersom dom drar skolböckerna i dom. Många har även ryggsäckar som nästan är lika stora som dom själva.

Sedan så var det dags att köra till en vårdcentral för att få såret omlagt och kolla att det ser bra ut. Körde till sjukhuset och gick dit där vi trodde att vårdcentralen skulle finnas. Hasse klarade sig väldigt bra med sin rullator. Vi kom dit och skulle anmäla oss men det var ingen som förstod något. Då så sa jag till Hasse att vi tar oss till den avdelning där du låg. Så det gjorde vi.

Där ställde vi oss vid informationsdisken och väntade. Hände inget. Plötsligt så får jag syn på den trevliga engelsktalande läkaren som vi hade pratat med tidigare och jag ropade efter honom men han försvann in bakom en dörr och stängde den. Efter en halv minut så kommer han ut och kommer fram till oss och frågar hur det är med Hasse. Bara bra svara han och sedan så förklarar vi vårt problem för honom. Då säger han, med ett stort varmt leende, att vi skulle till en vårdcentral som ligger nere på stan. Det hade vi inte riktigt förstått och var i all sina dar låg den.

Men nu blev det så att denne underbare läkare visade in oss i ett behandlingsrum och bad Hasse lägga sig på britsen. Sedan tog han bort bandaget, kollade såret och det såg bra ut, tvättade av och la på nytt bandage. Vi blev oerhört glada och tacksamma för denna hjälp och tackade honom flera gånger. Han verkade bara glad över att han hade kunnat hjälpa oss.

Sedan så gick vi tillbaka till husbilen och nu gick det trögt för Hasse, hade blivit väldigt mycket promenerande för honom. Vi körde tillbaka till ställplatsen och fikade och det var skönt att sitta ner en stund. När det var klart så körde vi därifrån. Blev först ett stopp vid Lidl, hade glömt att köpa tomater och dom godingarna vill jag inte vara utan. Tog inte så lång stund och sedan så körde vi strax ut på motorvägen norrut.

Det var inte mycket trafik och vägbanan var bra så det blev en behaglig resa i ca en och en halv timme. Sedan så svängde vi av mot Los Alcazares/Los Narejos och satte kosan på camping Mar Menor. Vägen dit ut är i samma bedrövliga tillstånd som förra vintern till och med lite sämre efter det otroligt dåliga väder som har varit här.

Vi körde in och parkerade på samma ställe som förra vintern när vi var här. Hade just stannat när det kommer en husbilsvän hit för att hälsa. Han hade också varit på träffen i Huércal-Overa och det var roligt att träffas igen.

Här står vi bra men jag trodde aldrig att det skulle stå en rullator utanför husbilen som tillhör Hasse. Jag gick och checkade in och fick koden till deras internet.

När vi hade kommit i ordning (vilket tar längre tid nu än innan) så gick Zacko och jag en tur ner till stranden. På vägen hit så hade det börjat bli helmulet och grått och temperaturen hade sjunkit några grader. Rätt så svalt faktiskt.

En av gångarna här med både husvagnar och husbilar. Längst bak så syns aktern på vår husbil.

I kväll så blev det spanska fiskpinnar med potatismos och det smakade bra. Har inte ätit fiskpinnar på minst 30 år.

Började blåsa lite och det ökade efterhand för att bli riktigt kraftig blåst så husbilen gungade i vindstötarna. Zacko gillar inte när det blåser så mycket, han blir väldigt orolig. Men det var skönt att det bara varade någon timme. När vi gick ut på sista kisseturen så var det blåsigt men inte så mycket.

Hoppas att det inte blåser i morgon utan blir varmt och soligt.

Blev tomt på ställplatsen

Satt uppe sent i gårkväll och läste klart ”Kärlek sökes” och den var inte lika bra som dom andra två böckerna om Frida Fors. Handlade mest om nätdejting och det blev lite långrandigt ibland. Vissa avsnitt var lite småroliga och den är ju helt klart läsvärd. Nu blir det ”Kaninjägaren” av Lars Kepler och dom böckerna brukar vara bra och spännande.

Sedan så sov jag riktigt bra i natt och vaknade hyfsat pigg och utvilad i morse. Himlen var knallblå och solen gladde oss med sina varma strålar. Det var bara 12 plus och helt vindstilla.

Detta träd har jag gått förbi några gånger och jag tycker det ser lite märkligt ut men fint.

Så här det sett ut dom gånger som vi har varit här tidigare. Inget har hänt med dom påbörjade husen mitt i stan.

Det var skoldags och det kryllade av föräldrar med barn på väg till skolan. På övergångsställena vid skolan så stod poliser som såg till att alla kom tryggt över gatan i den hetsiga morgonrusningen. Visselpipan ljöd oavbrutet och den verkade vara fastväxt i munnen på poliserna. Stod en stund vid rondellen och tittade på det som verkade vara organiserat kaos på något sätt. Sedan så köpte jag en baguette där man kan köpa bröd genom ett fönster i väggen. Bra att slippa gå in när jag går med Zacko.

Det var dags för våra vänner att köra vidare på nya äventyr i dag. Vi stod och pratade en stund innan det blev kram och hejdå. Det blev så tomt efter dom men vi ses snart igen hoppas vi.

Sen så var det dags för mig för en ny uppgift, nämligen att fylla bensin i elverket. Under Hasses överinseende gick det hur bra som helst så nu kan jag det också.  Mycket som jag inte har gjort tidigare som jag nu får ta över, temporärt hoppas jag.

Vid ettiden så blev det en promenad bort till Yoigo butiken för att kolla varför det fungerar så dåligt och är så extremt långsamt. Killen där kunde inte ett ord engelska och var inte till någon hjälp alls. Valde att fylla på för 10 €. Kollade när jag kom hem och då funkade det hyfsat.

Satt sedan och läste och slappade en efter att ha gått en sväng med Zacko. Efter nån timme så var det dags att göra bilen körklar för att ta en tur till Lidl för att bunkra en del. Hasse körde och det gick utan problem.

Jag bruka inte handla utan det gör Hasse i stort sett jämt men idag så var det dags. Kände att jag knappt hade körkort till kundvagnen. Hittade överhuvudtaget inte i affären så det tog en evighet innan jag fått med allt som stod på listan. Sedan plocka upp på banden och ner i kundvagnen igen. Puh så jobbigt. Packa in i husbilen är jag van vid så det gick snabbt.

Sen körde vi tillbaka och parkerade på samma plats efter att ha tömt gråvatten. Märkligt att det bara är vi och två andra husbilar här i dag.

Det var länge sedan vi åt stuvad vitkål så det smakade gott i kväll tillsammans med stekt zucchini och en bit kött.

I morgon ska Hasse på återbesök och vi hoppas att allt är som det ska med läknings proceduren. Om allt är ok så fortsätter vi norrut några mil.

Inköp av rullator

Blev inte så mycket sömn i natt. Både jag och Hasse sov oroligt och hade mardrömmar.Mycket som ska bearbetas av dom senaste dagarnas händelser så hjärnan vill inte riktigt koppla av.

Morgonen grydde den första dagen i mars och den var solig och inte moln fanns på den mycket blå himlen och det var i stort sett vindstilla.

Gick upp mot lasarettet för jag skulle kolla vilket öppettider den ortopediska affären hade. Dom öppnade 9.00 och stängde 21.30 på kvällen.

Tog en annan väg tillbaka och här var det trevligt att gå och det tyckte Zacko också för nosen var i marken hela tiden. Hemma igen så blev det lite frukost, grekisk yoghurt med lite frukt, juice och lite annat.

Sedan så var det dags för att gå och köpa en rullator till Hasse. Två goda vänner följde med och under glatt snackande gick vi mot sjukhuset. Först så gick vi och kollade vart Hasse skulle gå när det är dags för återbesök och dit hittade vi efter lite problem.

Fortsatte sen över den stora parkeringen till den ortopediska affären. Fanns några olika modeller att välja mellan. Vi gick med hull och hår in för att hitta den som skulle passa Hasse bäst. Kollade hopfällbarhet, höj och sänkbara handtag, hjulstorlek,stabilitet, tyngd och broms. Vi skruvade, fällde ihop och testkörde utanför. Efter ett bra tag så var vi helt eniga om en blå rullator med bra sittplatta med ryggstöd.

Här är dom underbara tjejerna som hjälpte mig. Det är Ursula till vänster och Birgitta till höger och rullatorn i mitten. Mycket tack för er ovärderliga hjälp och trevliga sällskap.

Jag provkörde rullatorn hem och ställde den framför Hasse. Att få en rullator var väl inte hans högsta dröm men i dagens läge så blev han verkligen nöjd och jätte glad för den. Nu kan han gå runt lite mer med stabil gång och sätta sig en stund vid behov. Hoppas i och för sig att han inte behöver den så länge.

Satte sedan ut den tomma spanska gasoltuben bakom husbilen. Efter några timmar så hördes en tutning och jag gick ut. Då kom gasolkillen med en full tub till mig. Jag betalade 12 € för den fulla tuben och han tog den tomma med sig. Bekvämt och billigt. Tog fram kärran och satte gasoltuben på den och körde bort den till gasolskåpet. När det var dags för att lyfta in den så kom grannen ut och gjorde det och satte fast den. Tack så jättemycket, jag hade inte kunnat få upp den själv och Hasse får inte lyfta något.

På efter middagen så satte jag mig ute i solen och njöt och läste lite. Det hade börjat blåsa en del med eftersom det var rätt så varmt så var det bara skönt.

Ikväll så delade vi på en Gordon Bleu (den var rätt så stor) och åt råstekt potatis till. Smakade gott.

Resten av kvällen blir lugn med lite dator och läsning. I natt vill jag sova så där riktigt gott och drömfritt.

Hasse hemma igen

Började blåsa i natt och morgonen var fortsatt blåsig (det var det hela dagen), solig och inga moln och 10 plus. När jag var ute på morgonturen med Zacko så ringde Hasse. Jag kunde hämta honom i dag, han fick alltså komma hem. Det var ett glatt besked. Tog en halvtimme att komma hem. Började nästan omedelbart med att göra bilen körklar. Eftersom vi skulle flytta husbilen i dag så passade det ju bra och ta och köra med den upp till lasarettet för att hämta honom.

Eftersom jag inte kör husbilen så gjorde en god vän detta. Härligt med hjälpsamma vänner. Parkerade på den stora sjukhusparkeringen och jag travade iväg mot ingången och tog hissen upp en våning. Där hittade jag Hasse sittande i korridoren och väntade på mig. Oj vad han såg trött ut.

Efter en kort stund så kom det en sköterska, som pratade bra engelska, och informerade oss om mycket viktiga saker. Det var om träning och mediciner. Återbesök och en del annat. Fick recept på tre olika tabletter och en spruta som ska tas dagligen. Dessutom ett par papper på spanska som innehöll den information som hon hade delgett oss. Hon rekommenderade oss att köpa en rullator till Hasse för att få en stabilare gång. Affären där vi skulle köpa den var stängd i dag så det får bli i morgon. Det är en lokal helgdag här i dag.

Fick sedan en rullstol som jag körde iväg med Hasse i och bort till husbilen. Med lite möda tog han sig in och sedan körde vi tillbaka till ställplatsen.

Där parkerade vi i närheten av VA området.

Det första jag sedan gjorde var att brygga en kanna kaffe till Hasse och det uppskattade han. Kaffet på lasarettet var inget vidare, tyckte han. Sedan så var det dag för mig att hitta ett apotek som hade öppet. Det låg långt bort i andra änden av stan. Fick Hasses mediciner och så gick jag den långa vägen hem igen. Jag var rejält trött nu och hungrig. Första gången sedan i lördags. Gjorde en varm macka till mig.

Hasse var också trött så klart men han njöt så av att vara hemma igen att han bara måste ut och titta sig omkring och prata lite med dom svenskar som var kvar. Och jag är glad över att ha honom här. Men han går ju väldigt illa och får ta det väldigt lugnt och han använder en käpp som stöd och gärna en vänlig axel också.

Tack för all hjälp som jag/vi har fått och fortfarande får och tack för alla hälsningar, det värmer.

I kväll hade vi båda bra aptit och det blev Ikea varmkorv med hemlagat potatismos. Det smakade jättegott.

Tror att vi kommer att sova bra i natt.

Marknad i dag

Hördes svagt skrammel från marknadsstånden tidigt denna lätt dimmiga morgon. Det var frukt och grönsaksstånden som var tidiga. Solen hade inte trängt igenom dimman ännu när uret visade på kvart över åtta, 10 plus och ingen vind.

Här längs med gatan håller dom med att sätta upp sina stånd.

Men här var det full rulle sedan några timmar tillbaka. Allt är väldigt fräscht och det finns mängder av det mesta. Såg många som gick därifrån med välfyllda påsar.

Hemma igen så var det lite pyssel i husbilen. Sedan så gick jag för att lämna Zacko för passning för jag skulle gå till lasarettet för att besöka Hasse. Det är ju det som han ser fram emot mest under dagen. Han hade sovit dåligt i natt och det är ju inte så konstigt. För övrigt så var det väl rätt så hyfsat.

Hämtade sedan Zacko som nu var hos någon annan. Gick hem för nu var det dags för kaffe och något att äta.

En polisbil stannade utanför mig och 2 poliser gick ut. Först gick dom till grannen och sedan så kom dom hit. Dom undrade om det var min man som hade skadat sig och låg på sjukhuset. Det kunde jag ju inte neka till. Dom frågade hur det var med honom och jag svarade att var väl helt OK. Fick reda på jag måste flytta husbilen i morgon så det får jag väl göra då. Svenskarna som står på andra sidan fick också stå kvar där tills i morgon. En del hade kört under förmiddagen.

Tänkte jag skulle gå till marknaden en stund men kände att jag inte orkade med det, var så jättetrött. Gick in och satte mig och vilade och slumrade ett tag i stället. Efter någon timme så kände jag mig piggare. Det började bli dags för att ta en promenad igen till lasarettet. Gick en liten sväng med Zacko och gick sedan och frågade efter passning för Zacko hos vännerna. Inga problem. Jag gick upp till Hasse sedan. Han börjar tycka att det är fruktansvärt tråkigt att bara ligga där och inget händer. Jag förstår honom. Det roligaste i dag var nog när jag packade upp lite godsaker till honom ur ryggsäcken.

Dom nakna bergen ser lite dimmiga ut trots solen.

På väg hem ifrån sjukhuset på eftermiddagen.

Gick och hämtade Zacko som blev glad över att se mig. Det verkar som att det är delad vårdnad av honom här. Han blir så ompysslad och jag tror han verkligen njuter av att stå i centrum. Tack för passningen i dag säger jag, Hasse och Zacko.

Jag kokte lite spagetti till mig ikväll som jag åt med drivor av riven parmesan och ketschup. Helt ok, har ingen aptit direkt.

I kväll så händer inget mer än att jag ska ta ut Zacko på en sista kissetur och sen ska jag sitta och läsa till jag är tillräckligt trött för att kunna somna.

Sjukhusbesök och lite annat

Sov som väntat rätt så dåligt i natt. Gick upp vid och ut vid åttatiden. Det var då 9 plus, klarblå molnfri himmel och värmde gott.

En del av min promenadväg i dag. På hemvägen gick jag genom stan och det syntes på en del platser att det hade varit fest i går.

Upptäckte att jag hade fått gasolslut och att byta kopplingen till en annan tub är överkurs för mig, har ingen aning om hur man ska göra. Bad om hjälp och fick det med en gång. Efter en stund hade 4 goa gubbar fixat till det, tack så mycket. Gick sen runt och pratade en stund och alla undrade hur det var med Hasse. Nu visste jag faktiskt inte något för jag hade inte pratat med honom sedan i går.

Fick sedan skjuts till lasarettet av en spansktalande vän och hans hustru efter jag hade lämnat Zacko till passning. Så lätt allting går när man kan språket. Hasse låg kvar på samma rum som igår men när vi kom dit så var han på operation. En trevligt sköterska visade oss till ett rum där anhöriga kunde vänta för att när operationen var klar få prata med en läkare. Visste inte hur lång tid kunde ta så jag ville inte vänta där. Här har dom besökstid precis när man har lust att komma och ville jag övernatta så fixade dom det också. Vi gick tillbaka till Hasses rum för jag skulle lämna en bok, hans telefon och ett kort till honom. Fick inte komma in där för det var tydligen städning på gång. Stod en dam utanför som var anhörig till mannen som låg på samma rum så jag lämnade grejorna till henne efter vännen på spanska hade förklarat hur det låg till. Sedan så fick jag skjuts tillbaka.

Hemma igen så hämtade jag först Zacko och talade om för dom som undrade att nu låg Hasse på operation. Otroligt vad alla engagerar sig i Hasse öde. Det värmer verkligen. Sedan var det dags för mig att fixa till lite kaffe och en macka.

Hasse ringde sedan efter operationen och han lät rätt så pigg tyckte jag. Härligt att höra hans röst. Bestämde att jag skulle komma dit lite senare på eftermiddagen.

Stannade en husbil bakom oss och det visade sig vara våra finska namne. Hon skyndade sig snabb hit för att höra hur det var med Hasse.

Senare så lämnades Zacko ytterligare en gång hos några vänner och jag promenerade upp till sjukhuset.

Så här heter det och anses var ett av dom bästa sjukhusen i Spanien.

Nu hittade jag utan problem till Hasse rum. Där halvlåg han med dropp och annat. Han såg faktiskt riktigt pigg ut. Hade med mig lite frukt och Cola till honom.  Han kunde till och med sätta sig upp själv i sängen. Satt och pratade en timme sedan var det dags för mig att gå igen. Blir väldigt trött av sjukhusmiljö.

Tillbaka så blev Zacko som vanligt så glad att matte hittat honom igen.

Nu var det långbord med kaffe och lite andra goda drycker. Folk satt här och njöt av den nedgående solens sista varma strålar. Jag gick runt och hälsade från Hasse och många frågor ställdes och en del hade jag inga svar på. Känns underbart med all värme, medkänsla och hjälpsamhet som strålar mot mig. Men vi husbilsfolk ställer upp för varandra, det är helt klart.

Någon hade med sig en liten musikapparat och då passade några på att bugga här. Blev nog en del grus i sandalerna tror jag. Men dom hade verkligen roligt och det hade vi också som bjöds på uppträdandet.

Vid sextiden så kände jag att det var dags för mig och Zacko att gå hem till oss. Jag har inte pratat så mycket som i går och i dag på flera år känns det som. Jag var också lite hungrig och gjorde lite kycklingpytt med stekt ägg. Smakade gott trots att ja inte har någon vidare aptit.

Sedan ringde läkaren från SOS International. Han erbjöd flygtransport till Sverige  i morgon och till ett svensk sjukhus. Fick nästa panik, vi vill inte till Sverige ännu. Men det var fritt val. Läkaren tyckte det var alldeles utmärkt att Hasse stanna kvar på sjukhuset här och att vi fortsatte vara kvar i Spanien. Ett besked som jag blev glad för.

Nu ska jag snart gå ut med Zacko och här så mörkt och jag ska som vanligt ta ficklampa med mig.

När olyckan är framme

När jag skrev i går kväll så visste jag inte vad som väntade senare på kvällen. Hade jag vetat det så hade inte sett framemot morgondagen.

Det var så att Hasse på sin väg hem på kvällen snubblade på en hög trottoarkant i mörkret och ramlade och reste sig inte upp igen. Detta var jag totalt ovetande trots att det hände ca 10 meter från husbilen. Det var fördraget framtill och även dom andra fönsterna.

Strax efter elva så knackar det på dörren och där står en polis och ber mig komma ut. Han visar mig en man som ligger på marken och det var Hasse. Jag ville att dom skulle ta in honom i husbilen men det gick inte. Ingen fick röra honom förrän ambulansen kom. Dom lyfte försiktigt upp honom på en bår och körde i väg med honom till närmsta sjukhus. En av poliserna hämtade hans pass för att ta med.

Det blev en lång och mycket orolig natt med väldigt lite sömn. Gick upp vid halvåtta och gick en tur med Zacko. Mina nerver var hård spända och jag mådde verkligen dåligt.

När jag kom hem så stannade det en polisbil utanför husbilen och en polis kom fram till mig. Han berättade för mig, på god engelska, att Hasse låg på sjukhus och hade brutit höften/lårbenshalsen när han hade ramlat. Polisen sa att han om 10 minuter skulle köra mig till sjukhuset. Jag fit brått med att hitta någon som var vaken som kunde ta hand om Zacko. Det var lätt och snabbt fixat.

Tog inte många minuter att köra till lasarettet. Polisen följde med in och hjälpte mig i receptionen där. Lämnad gröna försäkringskortet som dom kopierade. Fick underteckan ett papper som jag fick en kopia på.

Sedan så följde polisen med för att hitta Hasse. Det gjorde vi efter en stund. Han såg så ömklig ut där han låg. Men vad glad han blev för att se mig. Polisen gick för att hämta en läkare som pratade engleska. Fick reda på att operation skulle bli i dag på förmiddagen eller möjligen i morgon. Stannade kvar hos min lilla gubbe en stund. När jag gick så kom det en sköterska och det verkade som han skulle bli förberedd inför operation.

Efter lite virrande runt i detta stora sjukhus hittade jag ut och fann även rätt gata som gick bort till ställplatsen. Tog bara ca en kvart. Hämtade Zacko som blev så glad när jag kom. Alla här har under dagen varit så vänliga och snälla mot mig och jag kommer att få all hjälp när jag behöver det. Skön att det hände när man har massor med vänner här på platsen.

Ringde sedan till SOS och anmälde olyckan. Sedan så ringde deras läkare upp mig för att få mer information och han tar sedan kontakt med sjukhuset där Hasse ligger. Så nu är det bara att vänta och se vad som händer.

På eftermiddagen så var det boulespel som jag gick bort och tittade på. Pratade även en del med några vänner och det skingrade tankarna lite.

Här gänget som skulle spela och strax var dom i full gång.

Efter en och en halvtimme så hade det kommit fram 8 finalister som skulle tävla. Men så kom det en överraskning, det blev sifferkubb i finalen.

Det var en del publik som intresserat följde det roliga spelet.

På eftermiddagen så kom det hit ett svensk par och parkerade. Dom bor här nere och är även spansktalande. Han erbjöds med en gång att ställa upp och hjälpa till om det behövdes.

Sedan så gick jag och Zacko hem. Det kändes lite tomt. Det var dags för att fixa till något att äta. Det blev en enkel omelett med champinjoner och lite lök. Har ingen vidare aptit men mat måste man ha ändå.

På kvällen är det karneval på stan men jag känner absolut inte för att gå dit. Det har varit en lång dag och jag är verkligen trött. Det blir inte sent i kväll.

4 Kommentarer

Klubbträff i Huércal-Overa

Temperaturen sjönk under kvällen och natten så det blev en del svalare inne, omkring 18 plus, går bättre att sova då tycker vi.

På morgonen var det 14 plus och mulet och i stort sett vindstilla.

Här finns det inte så mycket att välja på och att promenera mellan växthusen är absolut inte trevlig. Blev inte så lång promenad i dag.

Hade bestämt oss för att fika innan vi körde. Strax efter tolv så gick vi och sa hej då till våra trevliga grannar och vi önskade varandra fortsatt trevlig resa. Sedan gick vi bort till receptionen för att betala. Kostade 10 € för en natt med el, gratis varmvattendusch och Wifi. Mycket trevlig kille som var på plats i dag.

Nu blev det först körning på minre vägar tills vi kom fram till Autovia A7 norrut. Underlaget här är rätt så bedrövligt och vi skakade och skumpade fram.

Vi svängde sedan av mot dagens mål som var Huércal-Overa. Körde utan problem fram till ställplatsen för husbilar.

Vi parkerade som vanligt lite vid sidan om för vi vill inte störa någon när vi behöver köra elverket. Lite senare så kom det en engelsman och parkerade bredvid oss. Startade elverket men han brydde sig inte utan stod kvar.

Vi gick över gatan för att kolla lite. Här stod det husbilar i två långa rader och det så mycket trevligt ut.

Vädret började bli rätt så hyfsat och solen tittade nästan fram och det gjorde folket också. Här började det att samlas för att mingla lite.

Vi gick runt bland husbilarna och här var det många underbara gamla vänner att hälsa på. Många goa kramar blev det ska ni veta. Några var det ett år sedan vi träffades sist och andra var det bara några veckor sedan. Det var också roligt att träffa en del nya medlemmar som vi inte har träffat innan.

När klockan var 16.00 så var det dags för info. Den var kort och bra. Lena G kan verkligen det här med att informera. Kolla vovven i sin stol nere till vänster i bilden. Han är bara så go.

Det var verkligen roligt att träffa alla glada och trevliga husbilsresenärer här i dag.

Så var det dags för knytis och långbord i kväll och vi tog med oss Ikea korv och bröd. Smakade gott som vanligt med gurkmajonnäs, senap och ketschup. Det doftade så gott här och det var många olika rätter som folk hade med sig.

Och vi hade verkligen trevligt och våra bordsgrannar gillade vi. Vill gärna ha ytterplats för att då blir det enklare för Zacko att hitta en plats att ligga på. Hans bästa är det som vi alltid prioriterar.

Mörkret föll rätt så snabbt och det blev kallare. Dags för oss att gå hem vid halvåttatiden.

Det har varit en mycket trevlig eftermiddag och kväll med mycket härligt umgänge. Men jag blir så trött av att umgås (diagnos introvert) så jag njuter av ensamheten på kvällen i husbilen.

Men i morgon är en annan dag som jag ser fram emot.

Tack för uppkopplingen.

Mitt ute i ingenstans ställplats Cabo de Gata

Det var en mycket varm natt. 25 plus inne och 21 ute. Gick knappt att sova trots att fönstret var öppet, luften som kom in var ju inte så mycket svalare.

Morgonen var mulen, blåsig och varm, 22 plus. Så här såg det ut på ställplatsen utanför operan denna morgon.

Så klart blev det en promenad ner till havet och strandpromenaden. Gick på andra hållet i dag. Här blåste det mindre än på parkeringsplatsen. Havet var lugnt med bara små vågor.

Har inte tidigare sett en duva som är så här färgglad.

Stranden är väldigt lång och bred. Måste vara helt underbart här på sommaren men troligtvis rätt så fullt.

Husbilen var klar för avfärd när vi kom tillbaka och vid 10-tiden lämnade vi Almeria. Kom utan problem ut ur stan till en större väg. Där körde vi en bit och sedan så blev det ut mellan plasten på mindre vägar som hade 4 siffror i nummer. Vägbanorna var lite omväxlande, ibland släta med bra beläggning och sen skumpiga med dålig beläggning men helt ok.

Vi kom så småningom fram till Cabo de Gata mitt ute i ingenstans vilket vi visste när vi valde att köra hit. Vägnumret är 3102.

Här körde vi in och stannade

utanför receptionen för att checka in. Här ville dom ha ett pass så jag gick tillbaka till husbilen för att hämta det. När jag står där i husbilen så här jag en glad röst som säger ”Hej Eva” och kände så väl igen rösten på min namne så jag vänder mig om och säger ”Hej Eva”. Det är så att våra finska vänner med samma namn som vi har står här. Så jättekul att träffas igen och se att dom har det gott och mår bra.

Utanför ställplatsen så ser det ut så här. Bara plast och berg i bakgrunden.

Gick en sväng med Zacko och hittade detta vackra fält med dom härligt gula blommorna.

Det finns en restaurang här som har öppet på dagtid med dagens för 10 €.

När jag kom tillbaka så satt våra vänner utanför en husbil och njöt i det nu vackra, lite blåsiga och soliga vädret. Där blev vi bekanta med ett finskt svensktalande par och det var roligt att prata en stund.

Baksidan av vår parkering.

Ställplatsen är väldigt fin med bra inrutade platser. Finns även toaletter och duschar som ingår i avgiften. Något som vi verkligen gillar är att dom har väldigt bra Wifi som också ingår i priset. Kostar 7 € plus 3 € för el. Enda felet är att det ligger liksom för långt bort ifrån allting.

Zacko blev så lycklig i dag när han hittade en löptik som bor i en svensk husbil som står framför oss. När vi skulle gå ut så var hon också ute och Zacko började uppvakta henne mycket intensivt. Attan vad han fjädrade upp sig och struttade runt med svansen rakt upp och glatt viftande. Han blev vid ett tillfälle lite närgången och då fräste tiken till. Zacko försvann en bit bort och började intensivt nosa och hittade en plats att kissa på. Efter 1 minut så hade han glömt det och började uppvakta henne igen.

Tikens matte var en trevlig kvinna som är singelresenär sedan en del år tillbaka. Var väldigt roligt att träffa henna och prata en stund. Hon trivs tydligen bra här för hon har stått här sedan i höstas.

En bit helstekt fläskfilé med champinjonsås och kokt potatis smakade gott till middag i kväll.

I morgon kommer vi att köra till husbilsträffen i Huércal-Overa för att ha kul några dagar eftersom det är en husbilsträff med massor av härligt glada och trevliga husbilsvänner.

Träffade trevliga landsmän

Mycket lugnt och tyst här under natten. På morgonen så kom det en sopbil och väsnades strax efter sex och sedan efter en stund så kom morgontrafiken i gång. Så skönt med lite ljud igen.

På väg till strandpromenaden kommer vi förbi denna båt som finns utanför operan.

Det var en del folk ute och motionerade (inte så tomt som bilden visar). Många hade hund med sig och även här var det nästan helt fritt ifrån hundbajs. Mycket trevligare så. Gick på det hållet där det finns en massa hotell och serveringar. Havet var lugnt med bara små vågor som med ett svagt brusande rullade upp över stranden.

Några båtar ligger uppdragna på sandstranden.

Katterna kollade nyfiket på oss.

På väg tillbaka. Jag gillar verkligen denna strandpromenad.

När jag kom tillbaka så var det en trevlig svensk granne som stod och pratade med Hasse så jag ställde mig där också. Strax så kom det en svensk kille till hit och honom hade vi träffat förr. Sen kom han fru också och det var väldigt roligt att träffa dom igen. Vi träffades första gången i höstas när vi var i Peniche. Ytterligare en svensk dök upp och det var en ny trevlig bekantskap. Stod en stund och pratade och det verkade som att alla skulle till Huércal-Overa och husbilsträffen där.

Vädret under dagen var mulet med en temperatur på 17 – 20 grader och lite småblåsigt bland och lite mer blåsigt ibland. Satt inne och läste en del och gick några promenader med Zacko.

På kvällen så kom det några kommunalarbetare hit och precis framför och bredvid oss började dom borra i marken. För att driva borren så hade dom med sig ett elverk som verkligen lät mycket (vilket borrandet också gjorde). Då passade vi också på att köra vårt under tiden som dom höll på. Strax efter åtta så var dom klara och plockade ihop och körde iväg.

Värmde resterna av kinamaten och åt även den kinesiska salladen som vi inte smakade av i går. Smakade gott i dag också.

Det blev varmare på kvällen och vid 10 tiden så var det 22 plus.

I morgon har vi tänkt köra till en ställplats några mil bort.

Skriv ny kommentar

TalkActive Blog - Copyright 2017 - Talkactive ApS - all rights reserved.